NTNU – Studentaktive læringsarealer
  • Sted

    Trondheim

  • Prosjekttype

    Interiør, Undervisning

  • Byggherre

    NTNU

  • Status

    Ferdigstilt 2022

  • Størrelse

     

  • Foto

    Eggen arkitekter

NTNU – STUDENTAKTIVE LÆRINGSAREALER

Å gjenoppfinne auditoriet

Ved NTNU har vi siden 2016 vært med på å utvikle ulike typer læringsarealer som er designet for mer studentaktiv undervisning. Rommene skal legge tilrette for en mer dynamisk undervisningsform som veksler mellom gruppearbeid, diskusjon og korte introforelesninger.

Prosjektskisse

Det har vært viktig å utforme læringsarealene slik at de innbyr til aktivitet utenfor undervisningstid og kan brukes ifm eksamenslesning når det er trangt om plassen på campus. Disse

prosjektene har vært del av et pilotprosjekt for NTNU for å teste ut ulike prinsipper før det store campussamlingsprosjektet. Under vises et utvalg ulike læringsarealer ferdigstilt mellom 2016-2022.

Oversiktsbilde
Vertikaltbilde

Alle gruppene har sin skjerm og mulighet for å dele sitt innhold til alle de andre gruppenes skjermer. Gruppene har også hver sin høytaler og mikrofon.

Oversiktsbilde

R2 I REALFAGBYGGET

R2 ble valgt som pilotprosjekt for å se på hvordan auditoriumsundervisning kan gjøres mer dynamisk og bedre tilrettelagt for gruppearbeid. Auditorium R2 er en av de større auditoriene i Realfagbygget, det er relativt bratt som gjør ombygging med podier gunstig ift. siktlinjer til underviser. Auditoriet ble bygd opp med 7 store podier i forskjellige høyder sammenbundet med 3 trapper. Podiene er møblert med tilsammen 28 store gruppebord som har hver sin skjerm å jobbe mot. Mellom skjermene er det skriveflater i glass. Den tekniske løsningen skal bidra til å tilrettelegge for aktiv læring i grupper og deling av innhold. Det skal være enkelt for studentene å koble seg til gruppeskjermen og for foreleser å ta opp eksempler til gjennomgang på det gruppene jobber med i plenum.

 

 

 

 

Image

SMIA

Smia i Sentralbygget har fast innredning med tilkobling via bordbrønn. Arbeidsbordene har båtform og gir god plass for 6-8 personer. Whitebord-tavle er plassert på veggen foran gruppene, og whitebordtapet mellom gruppene. For å tydeliggjøre og avgrense de forskjellige gruppene er det bygd en skråstilt veggskive som whiteboard og prosjektor henger på. Skjult bak veggskiven henger teknisk utstyr/kabling. Prosjektor er utstyrt med kamera som registrerer hva som blir skrevet på whiteboard. Det er mulighet for skjermdeling slik at en gruppe kan presentere sitt arbeid på alle skjermer.

 

 

 

 

Image

SANDKASSA

Sandkassa på Dragvoll er et undervisningsrom for 60 personer tilrettelagt for studentaktiv undervisning. For å ivareta behov for varierte gruppestørrelser ble det ønsket å teste ut fleksible bord. Bordene er spesialtegnet og har hjul på den ene kortsiden slik at de kan settes sammen etter behov. På veggene er det skriveflater og skjermer med uttak for å koble seg på.

Rommet har ingen felles visningsflate, innhold som deles via undervisers skjerm kommer opp på de ulike skjermene.

 

 

 

 

 

Image

ROM A2

A2 på Øya Helsehus er et todelt læringsareal for 170 + 80 studenter fordelt på to rom. Rommene er adskilt med en glassvegg med store slagdører, ved behov for å samle 250 stk kan rommene brukes sammen. Bordflatene er pæreformet og koblet på en brystning med skjerm og stømtilgang.

 

 

 

 

Image

ROM 326

Rom 326 i Hovedbygningen er et interiørfredet rom. For å unngå innfesting i vegg er møbleringen plassert midt i rommet. Det er spesialbygget brystninger som både har akustisk effekt og er en sokkel for gruppeskjermer og strømforsyning.

 

 

 

 

Image

LANDMÅLERHALLEN

Landmålerhallen på Byggteknisk var et langt og smalt dobbelhøyt rom. Her ble det bygget mesaniner for å utnytte plassen. Rommet brukes til øvinger og undervisning med gruppearbeid.

No related projects found.

Loading...